Prawo jazdy kat. B+E (BE) uprawnia do kierowania pojazdem samochodowym o dmc nie przekraczającej 3,5 t (z wyjątkiem autobusu lub motocykla), z przyczepą o dmc nie przekraczającej 3,5 t. Warunkiem dodatkowym jest, że suma DMC pojazdu i przyczepy musi przekroczyć 3,5t, nie dotyczy to przyczep lekkich (do 750kg DMC). Prawo jazdy kat. B+E uprawnia również do kierowania ciągnikiem rolniczym (traktorem) oraz ciągnikiem rolniczym z przyczepą lub przyczepami (czyli kat. B+E daje również takie same uprawnienia, jak prawo jazdy kat.T).
Warunkiem rozpoczęcia kursu jest zdany egzamin na kat. B oraz posiadanie numeru PKK. Szkolenia obejmuje 4 godziny teorii z udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej (na egzaminie państwowym zdaje się tylko jazdę) i 15 godzin jazdy samochodem Renault Trafic z przyczepą (taki sam jak na egzaminie państwowym w WORD Zielona Góra). Kurs kończy się egzaminem wewnętrznym.
PLAC MANEWROWY
Na placu manewrowym sprawdzane są następujące umiejętności:
Czynności kontrolno-obsługowe
Przygotowanie do jazdy
Sprzęganie pojazdu silnikowego z przyczepą
Jazda pasem ruchu do przodu i do tyłu (jazda po łuku)
Manewry (wylosowany zestaw 2 zadań)
Czynności kontrolno-obsługowe
W tej części egzaminu zadania są losowane przez osobę egzaminowaną lub komputerowo. Każda osoba egzaminowana otrzymuje 2 zadania do wykonania - pierwsze zadanie dotyczy sprawdzenia płynów lub sygnału dźwiękowego, a drugie zadanie dotyczące sprawdzenia świateł.
Na wykonanie zadania osoba egzaminowana ma nie więcej niż 5 minut.
Zadanie 1. Należy wskazać, gdzie i przy użyciu jakich przyrządów lub wskaźników sprawdza się:
poziom oleju w silniku
poziom płynu hamulcowego
poziom płynu chłodzącego silnik
poziom płynu w spryskiwaczach
lub działanie sygnału dźwiękowego
Zadanie 2. Sprawdzamy działanie świateł (należy włączyć światła i sprawdzić - na zewnątrz pojazdu - czy działają):
działanie świateł pozycyjnych/postojowych
działanie świateł mijania
działanie świateł drogowych
działanie świateł hamowania "STOP" (możemy poprosić egzaminatora o potwierdzenie działania światła "STOP")
działanie świateł cofania
działanie świateł kierunkowskazów (należy sprawdzić oba - lewy i prawy)
działanie świateł awaryjnych
działanie świateł przeciwmgłowych
działanie świateł przeciwmgłowych tylnych (jeżeli występują)
Przygotowanie do jazdy
Przygotowanie do jazdy polega na wykonaniu kolejno następujących czynności:
odpowiednie ustawienie fotela i zagłówka
ustawienie lusterek (ustawienie lusterek regulujemy dopiero, gdy fotel kierowcy jest już prawidłowo ustawiony)
sprawdzenie, czy wszystkie drzwi samochodu oraz klapa bagażnika są zamknięte
zapięcie pasów bezpieczeństwa
Sprzęganie pojazdu silnikowego z przyczepą
W trakcie sprzęgania pojazdu silnikowego z przyczepą należy kolejno wykonać następujące czynności (czas na wykonanie zadania 15 minut):
sprawdzić mechanizm sprzęgający, przewody hamulcowe i przewody elektryczne
sprawdzić sposób mocowania i zabezpieczenia ładunku na przyczepie
podjechać pojazdem silnikowym przed przyczepę
cofnąć pojazdem w kierunku przyczepy w sposób umożliwiający wykonanie sprzęgania
zaciągnąć hamulec awaryjny, wyłączyć silnik pojazdu
wyregulować wysokość zaczepu przyczepy
połączyć zaczep przyczepy z hakiem pojazdu silnikowego i zabezpieczyć je przed rozłączeniem
podłączyć do pojazdu silnikowego przewody elektryczne przyczepy
sprawdzić działanie świateł przyczepy
zwolnić hamulec postojowy przyczepy (jeśli jest w niego wyposażona)
Jazda pasem ruchu do przodu i do tyłu (jazda po łuku)
Wykonując zadanie można popełnić 1 błąd. Po drugiej nieudanej próbie wykonania zadania egzamin zostanie przerwany.
W trakcie cofania (jazda pasem ruchu do tyłu) można zatrzymywać pojazd i ponawiać jazdę do przodu (korekta toru jazdy), pod warunkiem, że zadanie zostanie ukończone w czasie nie dłuższym niż 5 minut.
Próba wykonania zadania nie zostanie zaliczona, jeśli:
silnik zgaśnie
wystąpi utrata płynności jazdy (zatrzymanie pojazdu) w trakcie jazdy do przodu
pojazd nie zostanie zatrzymany w polu zatrzymania
pojazd najedzie na linię
podczas jazdy do tyłu osoba egzaminowana nie obserwuje toru jazdy przez lusterka
podczas jazdy pasem ruchu do tyłu zostanie przekroczony limit czasu (5 min.)
Egzamin zostanie przerwany, jeśli:
pojazd przejedzie przez linię
pojazd potrąci lub najedzie na pachołek lub tyczkę
osoba egzaminowana popełni błąd przy drugiej próbie wykonania zadania
Manewry (zestaw zadań na placu manewrowym)
Podczas egzaminu na prawo jazdy kat. B+E na placu manewrowym po zakończeniu jazdy pasem ruchu do przodu i do tyłu, osoba egzaminowana wykonuje jeszcze wybrany losowo zestaw 2 zadań egzaminacyjnych:
Parkowanie skośne (wjazd przodem, wyjazd tyłem)
Parkowanie
prostopadłe (wjazd tyłem, wyjazd przodem)
lub
Parkowanie prostopadłe (wjazd przodem, wyjazd tyłem)
Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu
Kryteria zaliczenia zadania:
właściwa pozycja pojazdu na stanowisku - wewnątrz stanowiska
właściwe sygnalizowanie kierunkowskazem zamiaru zmiany kierunku jazdy
w trakcie wykonywania zadania możliwa jest jedna korekta toru jazdy
pojazd nie może wyjechać poza określony obszar wjazdu ani najechać na linie ograniczające stanowisko
nie można potrącić żadnego z pachołków/tyczek
Kryteria zaliczenia zadania:
w trakcie wjeżdżania pojazdem na wzniesienie osoba egzaminowana zatrzymuje pojazd i zaciąga hamulec awaryjny
w następnej kolejności osoba egzaminowana rusza pojazdem do przodu stopniowo zwalniając hamulec awaryjny
w trakcie wykonywania zadania pojazd nie może się cofnąć o więcej niż 0,2 m (20 cm)
osoba egzaminowana nie może dopuścić do zgaśnięcia silnika pojazdu
JAZDA W RUCHU DROGOWYM
Ta część egzaminu powinna trwać minimum 40 minut. Zadania obowiązkowo wykonywane podczas jazdy w ruchu ulicznym:
Wjazd na drogę z obiektu przydrożnego
Jazda drogami dwukierunkowymi jednojezdniowymi i dwujezdniowymi
o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu
posiadającymi odcinki proste i łuki, wzniesienia i spadki, obniżone i podwyższone dopuszczalne prędkości
Jazdami drogami jednokierunkowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu
Przejazd przez skrzyżowania
równorzędne (trzywlotowe i czterowlotowe)
oznakowane znakami ustalającymi pierwszeństwo przejazdu
z sygnalizacją świetlną
na których ruch odbywa się wokół wyspy
dwupoziomowe (wjazd i zjazd), jeżeli takie skrzyżowania występują na trasie egzaminacyjnej
Przejazd przez przejścia dla pieszych
Parkowanie - prostopadłe (wjazd przodem - wyjazd tyłem), skośne (wjazd przodem – wyjazd tyłem) lub równoległe pomiędzy dwoma pojazdami
Wykonanie manewru zawracania na drodze jednojezdniowej dwukierunkowej
Przejazd przez torowisko tramwajowe lub kolejowe (o ile występują na trasie egzaminacyjnej)
Przejazd obok przystanku tramwajowego i autobusowego (o ile występują na trasie egzaminacyjnej)
Wykonanie manewrów:
wyprzedzania, omijania, wymijania
zmiany pasa ruchu i kierunku jazdy w lewo, w prawo oraz manewr zawracania na skrzyżowaniu
Hamowanie od prędkości co najmniej 50 km/h do zatrzymania we wskazanym przez egzaminatora miejscu